آداب تلاوت قرآن
پيامبر خدا صلوات الله عليه در عرصه قيامت، در آن روز هولناك و دشوار با افسوس و دلى پُردرد، قرآن به دست مىايستد و شكايت جانكاهى را به پروردگار مىكند:« پروردگارا! قوم من قرآن را رها كردند.»(فرقان/ 30) گويا رسول خدا(ص) مىفرمايد خداوندا! مردم، نور، روشنگرى و بيانگرى قرآن را رها كردند، جداگر حق از باطل، رحمت و شفا را ترك گفتند، تشنه گشتند در حالى كه آب زلال و گوارا در كنارشان بود، در ظلمات زندگى كردند در حالى كه در نزدشان نورِ آشكار و روشنگر بود. آه چه سنگين زيان و بزرگ خسارتى كرده است، كسى كه اين همه را رها كند! در اين بررسى مقصود ما از رها كنندگان قرآن، سركشان و ستمگران نيستند كه قرآن را بر سر نيزه كرده و با قرآن عليه قرآن مىجنگيدند و در پوشش اسلام و قرآن با سرنيزههاى صفين قرآن را حمل مىكردند و يا مسجد ضرار را با انبوه منافقان پُر مىكنند؛ اينان دشمنترين، دشمنان اسلام و قرآناند، بلکه روي سخن با ايمان آوردگان، دينداران و پايبندان به مكتب است. آنان که تلاوت قرآن را رها کرده و از آن غافلند، و باعث مهجوريت و غربت قرآن شده اند. متأسفانه از پديدههاى آشكار در جامعه اسلامى ترك تلاوت و قرائت قرآن كريم است، با وجود آيات فراوان قرآن درباره تلاوت آن، و دعوت پيامبراكرم (ص) و امامان عليهم السلام به تلاوت قرآن، اندك افرادى هستند كه گوش شنوا دارند. خداوند مىفرمايد: « و قرآن را با دقت و تأمل بخوان.» (مزمل/ 4) و نيز مىفرمايد:« اكنون آنچه براى شما ميسر است قرآن بخوانيد.» (مزمل/ 4) از حضرت رسول اكرم (ص) روايت شده، هر كس قرآن را پيش از سن بلوغ بخواند، حكمت را در كودكى فرا گرفته است. و فرمود: هر كس دوست دارد با پروردگارش سخن بگويد پس قرآن را بخواند، و هشدار مىدهند از اين كه روزى بر ما بگذرد و جزو بى خبران باشيم، آنجا كه مىفرمايد: هر كس شبى ده آيه بخواند او را از « بى خبران» نمىنويسند، و اگر پنجاه آيه قرائت كند با «ذاكران»، اگر سيصد آيه بخواند از شمار« رستگاران» و اگر پانصد آيه از قرآن را تلاوت نمايد از مجتهدان شمرده مىشود. بعضى از مؤمنان از ترس اين كه احكامِ تلاوت را نمىدانند خواندن قرآن را ترك مىكنند در حالى كه رسول خدا صلوات الله عليه مىفرمايد: اگر قرآن خطا و يا با لحن اشتباه خوانده شود و يا اعجمى آن را تلاوت نمايد؛ فرشتهاى آن را همان گونه كه نازل شده، برايش مينويسد.